Durante dicho periodo, el límite entre los territorios español (al norte) y mapuche (al sur) fue el río Bio-Bio[1], un punto hasta donde el rey de España podía ejercer soberanía, mientras que los mapuches fueron dueños de gran territorio entre el Bio-Bio y Puerto Montt, considerados por muchos como la raza precolombina más indomable en América.
Los españoles siempre buscaron la forma de imponer su cultura en "las tierras conquistadas", a los lideres mapuches se les ejecutaba, pero no era la unica forma. |
La conquista española inauguró una serie de relaciones económicas, políticas, sociales y culturales, entre los gobernantes europeos y los pueblos originarios. Las relaciones de los dos sujetos étnicamente diferentes pueden verse como subordinación u obediencia mandador-mandado (como resultado de la imposición del patrón de vida de los europeos a la población nativa), de colaboración (por efecto de situaciones, actividades y procesos en los que los españoles requirieron de los indígenas para construir la sociedad chilena). Una de las instituciones que nacieron de la colaboración fue el Parlamento. Algunos efectos de estas relaciones fueron el mestizaje, base de la población americana, y el sincretismo, fuente de la cultura hispanoamericana).
La lucha entre españoles y mapuches comenzó en 1536, cuando Gómez de Alvarado –un enviado de Diego de Almagro en el sur- enfrentó la primera resistencia mapuche en la batalla de Reinohuelén, cercano a lo que hoy es la localidad de Ñipas, Provincia de Ñuble. Y termina en 1882, un conflicto que duró 346 años, cuando el estado chileno ya independiente y republicano (o huinca), bajo el gobierno del presidente Domingo Santa María, pudo entrar en el antiguo territorio mapuche fundando ciudades e imponiendo así su modelo de sociedad chileno-criolla. Durante dicho periodo, el límite entre los territorios español (al norte) y mapuche (al sur) fue el río Bio-Bio[1], un punto hasta donde el rey de España podía ejercer soberanía, mientras que los mapuches fueron dueños de gran territorio entre el Bio-Bio y Puerto Montt, considerados por muchos como la raza precolombina más indomable en América.
During this period, the boundary between the Spanish territories (north) and Mapuche (south) was the Bio-Bio River [1], a point to where the king of Spain could exercise sovereignty, while the Mapuche were owners of large territory between the Bio-Bio and Puerto Montt, considered by many to be the most indomitable race in pre-Columbian America.
The Spanish conquest inaugurated a series of economic, political, social and cultural, between European rulers and peoples. The relations of the two subjects can be seen as ethnically different subordination or obedience-billed foreman (as a result of the imposition of the standard of living of Europeans to the native population), collaboration (the effect of situations, activities and processes that the Spanish required the Indians to build Chilean society). One of the institutions born of the collaboration was the Parliament. Some effects of these relationships were miscegenation, base of the American population, and syncretism, the source of Latin American culture).
TThe fight between the Spanish and Mapuche began in 1536, when Gomez de Alvarado, an envoy of Diego de Almagro in the south-faced first Mapuche resistance at the Battle of Reinohuelén, near what is now the town of NIPA, Province of Ñuble . It ends in 1882, a conflict that lasted 346 years, when the Chilean state and independent and republican (or huinca) under the government of President Domingo Santa Maria, could enter the former Mapuche territory and founded cities and imposing its model of society Chilean Creole. During this period, the boundary between the Spanish territories (north) and Mapuche (south) was the Bio-Bio River [1], a point to where the king of Spain could exercise sovereignty, while the Mapuche were owners of large territory between the Bio-Bio and Puerto Montt, considered by many to be the most indomitable race in pre-Columbian America.
The Spanish conquest inaugurated a series of economic, political, social and cultural, between European rulers and peoples. The relations of the two subjects can be seen as ethnically different subordination or obedience-billed foreman (as a result of the imposition of the standard of living of Europeans to the native population), collaboration (the effect of situations, activities and processes that the Spanish required the Indians to build Chilean society). One of the institutions born of the collaboration was the Parliament. Some effects of these relationships were miscegenation, base of the American population, and syncretism, the source of Latin American culture).
TThe fight between the Spanish and Mapuche began in 1536, when Gomez de Alvarado, an envoy of Diego de Almagro in the south-faced first Mapuche resistance at the Battle of Reinohuelén, near what is now the town of NIPA, Province of Ñuble . It ends in 1882, a conflict that lasted 346 years, when the Chilean state and independent and republican (or huinca) under the government of President Domingo Santa Maria, could enter the former Mapuche territory and founded cities and imposing its model of society Chilean Creole. During this period, the boundary between the Spanish territories (north) and Mapuche (south) was the Bio-Bio River [1], a point to where the king of Spain could exercise sovereignty, while the Mapuche were owners of large territory between the Bio-Bio and Puerto Montt, considered by many to be the most indomitable race in pre-Columbian America.
[1] El límite entre el territorio español (o chileno desde 1810) y el territorio mapuche fue el Río Bio Bio, un acuerdo logrado en el parlamento de Quilín, 1641. Aquí fue donde los españoles reconocieron la libertad de los mapuches desde dicho río hacia el sur, los mapuches tenían su propio estado entre tiempos precolombinos y 1881, cuyo territorio comprendía hasta la zona de Chaitèn y parte de Aysén.
(1) The boundary between the Spanish territory (or Chile since 1810) and the Mapuche territory was the Bio Bio River, an agreement reached in parliament Quilín, 1641. This is where the Spanish recognized the freedom of the Mapuche from the river to the south, the Mapuche had their own state from pre-Columbian times to 1881, whose territory included to the area of Chaiten and Aysen part.
1 comentario:
por lomenos lei algo de verdad no como en otra pagina .
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